právě se nacházíte v sekci o Šajenech - subwebu indiancorral.cz

„Redaktorem této části je Mo?kohtávenotáxehe

     

TÝPÍ VE KTERÝCH BYLA STRÁŽENA POSVÁTNÁ BIZONÍ ČAPKA (ésevone)

Tak jako za starých dob, i dnes je posvátná bizoní čapka- největší náboženský symbol dnešních severních Šajenů - uschována a opatrována v týpí. Dnes už plášť týpí není pomalován jako za starých dob, ale už to, že je stále opatrována v tomto obydlí, je podle mě docela úspěch. Tak jako většina jižních Šajenů věří tomu, že se posvátné šípy dokáží ochránit sami, i jejich severní příbuzní cítí to samé ohledně posvátné bizoní čapky. Týpí současných ochránců čapky stojí či stála na jejich pozemcích a bylo docela zajímavé sledovat jak se mísí stará víra s křesťanstvím - tím myslím třeba sochu panny Marie právě vedle tohoto týpí. Obsahem tohoto článku ale budou pláště dob minulých, pomalované a jinak zdobené. První plášť je vidět na fotce vlevo z roku 1889. Můžeme spatřit kosočtverce - symboly lučních kobylek (háhkota), které byly spojované s okusováním trávy a s bizony. Z fotky je patrné, že kosočtverce nejsou malované pouze jednou barvou - luční kobylky mohly být ztvárněny v červené, žluté, zelené a bílé barvě a byly spojovány s duhou a hvězdami. Mohly být též černé a spojovány byly se smrtí a nočním nebem. Malovaný plášť týpí, který můžeme vidět na dalších dvou obrázcích, pochází od Sutajů (Suhtai – Só?taa?e), kteří získali posvátnou bizoní čapku od svého kulturního hrdiny - proroka Vztyčené rohy. Plášť starého malovaného týpí na obrázku překreslil W. Coleman ze dvou starých fotografií, které pořídil Stanley J. Morrow na Horním Missouri v roce 1869, v době krátkého míru po smlouvě z roku 1868. Tyhle fotografie byly pořízeny na podzim roku 1869, nedlouho před tím, kdy zemřel Poloviční medvěd (Half Bear), strážce ésevone. (Grinnell 1910:566). Staré malované týpí se jmenovalo métaxeéše?heome (týpí slunečního kotouče se skalpy), ve kterém byla ésevone dříve opatrována. Obydlí, ve kterém je ésevone strážená, má posvátný charakter a jistá formální pravidla, která je nutno zachovávat uvnitř:

* Nikdo nesmí mluvit hlasitě.

*Nikdo nesmí stát v týpí.

*Na podlahu (zem) uvnitř nesmí být vylita voda.

*Klacky a kameny nesmí být hozeny na stěny týpí. (Coleman field notes, 1910:561)  

Čtyři rohaté postavy, které se vyskytují na stranách pláště a vystupují z černého spodního okraje (která symbolizuje zemi), představují antropomorfní zobrazení strážců čtyř posvátných směrů: JV, JZ, SZ, SV - tzv. ma?heono. Tyto duchovní postavy jsou s rohy a kruhovýma očima, a jsou pokryté tečkami. Podle mě zde rohy naznačují duchovní moc. P. Coleman tvrdí, že to ukazuje na to, že jde o zemní duchy a že jsou přímo vázané k bizonu a ésevone (? - na různých předmětech jako štítech, taškách ze surové kůže, se objevují symboly rohatých osob, pravděpodobně. ma?heono, a lze tvrdit, že nemají vztah k ésevone ani k bizonu). Tečky na těle těchto postav jsou kroupy, které zúrodňují zemi. Z hlav duchovních postav vycházejí blesky, což osobně považuji také za projev duchovní moci. Vzadu, vprostřed pláště, je namalován červený kruh s připevněnými skalpy, kolem kterého jsou černé a bílé kruhy. Představují světelné kruhy kolem slunce. V horní části obvodu slunečního kotouče se skalpy začíná malba rovné dýmky, kterýžto typ se používá při tanci slunce. Na tzv. zvedací tyči tohoto týpí je připevněn nemoheo?o. Tento předmět býval vyroben např. ze surové kůže ve tvaru půlměsíce, nebo třeba z vycpaných ptáků apod. a sloužil k odvracení špatné síly od týpí. Používal se pouze na tzv. medicinová týpí, na obyčejných, nemalovaných týpích, se nepoužíval.Toto nemoheo?o je vyrobeno ze surové kůže ve tvaru půlměsíce, na které jsou připevněny skalpy a dodnes je schraňováno u vaku s ésevone. V horní části pláště můžeme vidět ještě dva symboly, Šajeny hojně používány též na štítech, a to symbol jitřní hvězdy a pod ní pravděpodobně symbol plejád. Nabarvené jsou i tyče k týpí - na severní straně se používaly tyče vyhlazené a natřené dřevěným uhlím a tyče na jižní straně byly zase vyleštěné červenou barvou. Červená představuje lidi a černá byla použita za bizony. Obě tyhle barvy jsou speciálně spojené s ésevone.   

 

Bibliografie:
Colin F. Tailor, Iho´lena.
John H. Moore, The Cheyenne.
George B. Grinnell, The Cheyenne I.
Gaylord Torrence, The American Indian Parfleche,
I. Šajenský sborník a přílohy PSvK pojednávající o Šajenech od Romana Tadiče i jeho rady.

Pro PSVK a internetové stránky Indian Corralu sepsal Mára alias Hoohtsestamestse /Brno 2003