TÝPÍ VE
KTERÝCH BYLA STRÁŽENA POSVÁTNÁ BIZONÍ ČAPKA (ésevone)
Tak jako za starých dob, i dnes
je posvátná bizoní čapka- největší náboženský symbol dnešních severních
Šajenů - uschována a opatrována v týpí. Dnes už plášť týpí není pomalován
jako za starých dob, ale už to, že je stále opatrována v tomto obydlí, je
podle mě docela úspěch. Tak jako většina jižních Šajenů věří tomu, že se
posvátné
šípy
dokáží ochránit sami, i jejich severní příbuzní cítí to samé ohledně
posvátné bizoní čapky. Týpí současných ochránců čapky stojí či stála na
jejich pozemcích a bylo docela zajímavé sledovat jak se mísí stará víra
s křesťanstvím - tím myslím třeba sochu panny Marie právě vedle tohoto týpí.
Obsahem tohoto článku ale budou pláště dob minulých, pomalované a jinak
zdobené. První plášť je vidět na fotce vlevo z roku 1889. Můžeme spatřit
kosočtverce - symboly lučních kobylek (háhkota), které byly spojované
s okusováním trávy a s bizony. Z fotky je patrné, že kosočtverce nejsou
malované pouze jednou barvou - luční kobylky mohly být ztvárněny v červené,
žluté, zelené a bílé barvě a byly spojovány s duhou a hvězdami. Mohly být
též černé a spojovány byly se smrtí a nočním nebem. Malovaný plášť týpí,
který můžeme vidět na dalších dvou obrázcích, pochází od Sutajů (Suhtai –
Só?taa?e), kteří získali posvátnou bizoní čapku od svého kulturního
hrdiny - proroka Vztyčené rohy. Plášť starého malovaného týpí na obrázku
překreslil W. Coleman ze dvou starých fotografií, které pořídil Stanley J.
Morrow na Horním Missouri v roce 1869, v době krátkého míru po smlouvě
z roku 1868. Tyhle fotografie byly pořízeny na podzim roku 1869, nedlouho
před tím, kdy zemřel Poloviční medvěd (Half Bear), strážce ésevone. (Grinnell
1910:566). Staré malované týpí se jmenovalo métaxeéše?heome (týpí
slunečního kotouče se skalpy), ve kterém byla ésevone dříve
opatrována. Obydlí, ve kterém je ésevone strážená, má posvátný
charakter a jistá formální pravidla, která je nutno zachovávat uvnitř:
* Nikdo nesmí mluvit hlasitě.
*Nikdo nesmí stát v týpí.
*Na podlahu (zem) uvnitř nesmí
být vylita voda.
*Klacky a kameny nesmí být
hozeny na stěny týpí. (Coleman field notes, 1910:561)
Čtyři rohaté postavy, které se
vyskytují na stranách pláště a vystupují z černého spodního
okraje (která symbolizuje zemi), představují antropomorfní zobrazení strážců
čtyř posvátných směrů: JV, JZ, SZ, SV - tzv. ma?heono. Tyto duchovní
postavy jsou s rohy a kruhovýma očima, a jsou pokryté tečkami. Podle mě zde
rohy naznačují duchovní moc. P. Coleman tvrdí, že to ukazuje na to, že jde o
zemní duchy a že jsou přímo vázané k bizonu a ésevone (? - na různých
předmětech jako štítech, taškách ze surové kůže, se objevují symboly
rohatých osob, pravděpodobně. ma?heono, a lze tvrdit, že nemají vztah
k ésevone ani k bizonu). Tečky na těle těchto postav jsou kroupy,
které zúrodňují zemi. Z hlav duchovních postav vycházejí blesky, což osobně
považuji také za projev duchovní moci. Vzadu, vprostřed pláště, je namalován
červený kruh s připevněnými skalpy, kolem kterého jsou černé a bílé kruhy.
Představují světelné kruhy kolem slunce. V horní části obvodu slunečního
kotouče se skalpy začíná malba rovné dýmky, kterýžto typ se používá při
tanci slunce. Na tzv. zvedací tyči tohoto týpí je připevněn nemoheo?o.
Tento předmět býval vyroben např. ze surové kůže ve tvaru půlměsíce,
nebo
třeba
z vycpaných ptáků apod. a sloužil k odvracení špatné síly od týpí. Používal
se pouze na tzv. medicinová týpí, na obyčejných, nemalovaných týpích, se
nepoužíval.Toto nemoheo?o je vyrobeno ze surové kůže ve tvaru
půlměsíce, na které jsou připevněny skalpy a dodnes je schraňováno u vaku s
ésevone. V horní části pláště můžeme vidět ještě dva symboly, Šajeny
hojně používány též na štítech, a to symbol jitřní hvězdy a pod ní
pravděpodobně symbol plejád. Nabarvené jsou i tyče k týpí - na severní
straně se používaly tyče vyhlazené a natřené dřevěným uhlím a tyče na jižní
straně byly zase vyleštěné červenou barvou. Červená představuje lidi a černá
byla použita za bizony. Obě tyhle barvy jsou speciálně spojené s ésevone.
Bibliografie:
Colin F. Tailor,
Iho´lena.
John H. Moore, The Cheyenne.
George B. Grinnell, The Cheyenne I.
Gaylord Torrence, The American Indian Parfleche,
I. Šajenský sborník a
přílohy PSvK pojednávající o Šajenech od Romana Tadiče i jeho rady.
Pro PSVK a internetové
stránky Indian Corralu sepsal Mára alias Hoohtsestamestse /Brno 2003
|