Vrány (Vraní indiáni, Crow, Absarokové) Národ je znám pod názvem Vrány (angl. Crow). Název vznikl buď špatným překladem, nebo jako jakási zlomyslnost, neboť ve vlastním jazyce se tento národ nazývá Absaroke či Apsalooke což znamená něco jako Děti velkozobého ptáka. Nicméně název Crow - Vrány se ujal a používají ho i sousední národy jako např. Súové, kteří Vrány označují jako Kangi oyate (Vraní lidé). Vrány patří do sújské jazykové rodiny, ač si s vlastními Súi (Lakota, Dakota, Nakota) nerozumí. Jejich jazykově nejbližšími příbuznými je národ Hidatsů, s kterým sdílejí i stejný geografický původ ve východním Kansasu. Dějiny však mají rozdílné. Ze své vlasti přišli do oblasti Missouri jako první předkové Horských Vran a to někdy kolem poloviny 16. století. Část se jich zde usadila (Metaharta) a druhá část odešla na sever do Kanady a Wyomingu, kde se z nich stali Horské Vrány. Další skupina, z níž později vznikli Hidatsové a Říční Vrány přišly na Missouri až kolem roku 1700. Tato skupina se zde trvale usadila. Postupným vývojem (asi kolem roku 1730) se z ní vydělila její část a odešla dále na západ. Tato část je dnes známa jako Říční Vrány. Zbylí členové původní skupiny, nadále setrvávající u řeky Missouri, se stali předky Hidatsů. V této době vznikla i poslední skupina Vran tzv. Kopnutí do břicha, kteří se oddělili od Říčních Vran, usadili se kolem zdrojnic řeky Big Horn River a později se stali specialisty na dodávání palivového dřeva pro parníky. Všechny tři skupiny byli zcela politicky nezávislé, měly vlastní náčelníky a někdy dokonce i různé duchovní postoje. Obě hlavní skupiny však nespojoval jenom kočovný život lovecké společnosti, spojený s bydlením v týpích, chovem koní a lovem větší zvěře, převážně bizonů, ale také stejné členění do 12 matrilineárních rodů (s vlastním náčelníkem), nebo existence válečnických společností. viz tabulka.
Pravidlem byla exogamie. Mnohoženství nebylo výjimečné a někteří muži mohli za život vystřídat i více než 15 žen. Sexuální nevázanost mužů, ale i žen byla bílými informátory často zmiňována. Nejznámějším příkladem tohoto jevu byl výsledek soupeření dvou válečných spolků (Fox a Lumpwood), kdy vždy na konci sezóny proběhlo mezi jejich členy porovnávání jejich úspěchů u žen. Označování příbuzenských vztahů bylo značně komplikované a jeho detailní popsání přesahuje rámec tohoto článku. Nicméně matčin bratr se k jejímu synu měl jako starší bratr k mladšímu a byl mu ve všem nápomocen. Různá byla i funkce příbuzných z rodu otce a matky. Na Pláních běžný zákaz oslovení nebo přímého pohledu na tchyni byl rozšířen Vranami i na tchána, ale v jeho případě mohl být zrušen vzájemnou dohodou. Společně sdílenou vlastností byla záliba ve válčení. Díky neustálým válkám s takřka všemi sousedy a s ohledem na jejich nevelkou populaci jim dokonce G. Catlin prorokoval brzké vyhubení. Nestalo se tak a jak dokazují populační statistiky příslušníků tohoto národa neubývalo, ale ani nepřibývalo. Kolísání ve statistikách se dnes vysvětluje neznalostí poskytovatelů informací, kteří často nerozeznali, že se jedná o jeden národ a tak udávali počet příslušníků jen jedné skupiny. Nicméně s přihlédnutím k těmto chybám můžeme určit počet obydlí obou skupin na přibližně 1000 což odpovídá asi 8-9000 lidí a to nečekaně stabilně od roku 1780 do poloviny 19. století. Po roce 1850 se pravděpodobně v důsledku chorob (epidemie neštovic a cholery) a válek populace zmenšila na polovinu. Podle údajů z roku 1998 se za příslušníky kmene Vran považuje 9814 lidí z čehož jich 7514 žije v rezervaci nebo poblíž ní. Zajímavostí je, že tento národ hrdých válečníků nikdy neválčil s bílými. Naopak příslušníci kmene často působili jako zvědi v armádě a jejich služby byli vysoce ceněny. Smlouva z roku 1851 stanovila vraní území přibližně jižně od řeky Musselshell po pohoří Wind River Mountains a východně od Yellowstonu po řeku Powder. Toto obrovské území (pravděpodobně jejich původní působnost) pokrývalo více jak 150 000 km² a postupně se samozřejmě zmenšovalo. V roce 1868 bylo zredukováno na pětinu a v roce 1905 na 12 140 km², což je rozloha současné rezervace. Ta leží v srdci jejich bývalých obrovských lovišť, kde se rozptýlené skupiny tradičně shromažďovaly při letních setkáních - pravděpodobně blízko ústí řeky Big Horn. Je také zajímavé, že Vraní agentura (Crow Agency) v Montaně, leží prakticky uprostřed mezi historickými územími horských a říčních Vran. Během jejich dějin se v národě Vran objevuje několik významných osobností. Za všechny jmenujme alespoň náčelníky Zkažené břicho (Rotten Belly), Velký zloděj (Big Robber), Černonožec (Blackfoot) a samozřejmě „otce“ Vran, náčelníka Mnoho úderů (Plenty Coups), který se významně podílel na proměně kočovného národa lovců. Protože rozpoznal důležitou roli vzdělání a tím že ho podporoval zvláště u dětí, má zásluhu na tom, že současná situace Vran není tak tragická jak je tomu u jiných národů. Fungují zde školy i univerzita, vyučuje se absaročtina a konají se obřady. Každoročním svátkem, konajícím se již od roku 1904 je Crow Fair, což je slavnost s tanci, přehlídkami, trhy, dostihy, rodeem a mnoha dalšími aktivitami a kde vzniká vesnice s největším počtem týpí na světě. Od dvacátých let 20. století byly Vrány masivně christianizovány, přesto si ale udržely své animistické náboženství. V osmdesátých letech minulého století byla více jak polovina národa členy Církve původních Američanů. Hlavní posvátnou sílu Vrány označují jako wa-xpé a roli kulturního hrdiny a zároveň šibala v této kultuře zaujímá Starý muž kojot, jehož příběhy se těší velké oblibě. Vrány také uctívají mnoho tajemných bytostí jakými jsou např. Malí lidé a místa v nichž tyto bytosti žijí. Modlitby dále směřují k Jednomu nahoře, Jitřence, Bizonovi, Hromovému ptáku, Orlovi. Posvátná jsou i místa získávání vizí-hory Pryor Mountains, řeky a prameny. Důležitými obřady jsou dýmkové obřady, půsty a obřad potní chýše. Celokmenovým obřadem je ale dodnes pořádaný tanec slunce. Největší význam měl však v minulosti obřad Tabákové společnosti – setí tabáku. Tento obřad zajišťoval kmeni po duchovní stránce jejich kontinuitu a po praktické plnil tutéž funkci jakou jinde zastával tanec slunce, který zde sloužil spíše k získání osobní síly pro válku a pomstu. Národ Vran byl vůbec celý složen z výjimečných individualistů (války i mezi klany) a tomu odpovídá i charakter jejich posvátných předmětů. Vaků tance slunce i tabákové společnosti bylo mnoho a byly osobním vlastnictvím majitele. Dnes je národ řízen rezervační kmenovou radou složenou z volených představitelů. Ve světě ho ale reprezentují také slavní lidé a výjimečné osobnosti. Je to například malíř Kevin Red Star čerpající převážně z bohatých tradic svého národa. Připravil Pavel Pichner – Savage. ©
* Autor úmyslně ponechal tyto názvy v absarocko – anglickém znění. Anglický překlad nebývá vždy přesný a výstižný a dalším překladem do češtiny by velice pravděpodobně došlo ke zkreslení či úplné záměně. Situaci by vyřešila znalost absaročtiny, kterou ale autor neovládá. Pozn. editora. |