Plenty Coups P.C. pojmenoval jeho dědeček Aleek-chea-ahoosh, což znamená mnoho úspěchů, protože ve snu viděl svého vnuka počítat mnoho coupů. Poněvadž P.C. se cítil být zavázán chovat se podle křestního jména, pokoušel se ve všem vynikat, i když si jen hrál. P.C. bylo osm let, když mu dědeček nabídl k jídlu kus srdce z medvěda, kterého sám děd zabil. P.C. poznal, že musí vždy zachovávat jasnou mysl a zůstávat klidný, protože i grizzly je takový. První coup získal tak, že se dvakrát dotkl kořene ocasu zraněného bizona, aniž by mu býk ublížil. Žádný jiný chlapec to nedokázal a P.C. věděl, že byl úspěšný, protože měl srdce grizzlyho a to mu pomáhalo. Ve věku devíti let ztratil bratra, kterého zabili Siouxové na Powder River. Truchlil pro bratra spolu s rodiči a chtěl pomstít tuto smrt. P.C. cítil, že je čas vyhledat sen. Jeho první pokus mu ukázal, že vize přijde v pravý čas. Krátce po bratrově smrti byl tábor připravený se přestěhovat k Little Rockies. P.C. odešel z vesnice a kráčel ke dvěma kopcům na jihu. Tam tehdy zažil významnou vizi. Přišel k němu Malý člověk (trpaslík) a vzal ho k sobě domů. Tam byli malí lidé sedící na severu a síly přírody na jihu. Náčelník malých lidí řekl chlapci, aby počítal údery. Protože to nikdy předtím nedělal trochu se obával, ale udělal to, oč byl požádán. Náčelník malých lidí přislíbil P.C., že vykoná dva výjimečné činy. Síly přírody byly chlapcem ohromeny a řekly náčelníkovi malých lidí, aby mu daroval nějakou velkou medicínu, se kterou by se mohl vrátit mezi své lidi. Náčelník malých lidí řekl že P.C. nepotřebuje žádnou medicínu, protože všechno co potřebuje, má sám uvnitř. Také řekl, že P.C. je adoptován malými lidmi a že trpaslíci budou jeho pomocníky. Navíc náčelník řekl, že P.C. se stane náčelníkem jeho národa. Když se vzbudil, pochopil, že významným se stane tehdy když bude používat sil které mu dal Ah-badt-dadt-deah jeho Stvořitel. Po mnoha pokusech měl P.C. ještě jiné důležité vize. V Crazy Mountains, kde se postil a očišťoval, si tenkrát uřízl špičku levého ukazováčku. Při této příležitosti měl sen, že k němu přišli malí lidé a přenesli ho do místa v současné době známého jako P.C. národní park. Tam uviděl bizoního býka, který se transformoval v muže. P.C. následoval muže a sledoval, jak bizoni zmizeli a objevilo se místo nich mnoho skotu. Muž pak ukázal P.C.postaršího muže, který byl vlastně P.C. sám v budoucích letech, u podzemního pramene, který leží v státním parku. Náhle oba zmizeli a začali prudce vát větry ze všech čtyř stran země. Tyto větry zničily celý les až na jeden vysoký strom na kterém měla hnízdo veverka. Veverka je malá velikostí, ale velká v myšlení. Jak vysvětlila mladému P.C. veverka reprezentuje vraní kmen. Ten může přežít tak, že bude rozvíjet svou vzdělanost a sbírat zkušenosti. Nejdůležitější je, aby ač jsou malým národem zůstali pevně zakořeněni v jejich mateřské zemi. Ve věku asi 10-ti let ztratil matku, Vydří ženu, při epidemii neštovic která téměř zdecimovala jejich kmen. Nedlouho potom jeho otce, Medicínového ptáka, zabili Pieganové. Kolem 12 roku měl zábavný zážitek určující charakter jeho zkušeností. Spolu se sedmi dalšími chlapci dostal cennou lekci. Skupina osmi chlapců rozhodnutých získat koně, se bez povolení vydala pátrat po Cheyennech nebo Siouxích. Když přišel soumrak, chlapci zjistili, že se ztratili, jsou unavení, hladoví a daleko od tábora. Aby se vyhnuli potrestání, pokusí se najít jejich vlastní válečníky, taktéž pátrající po koních. Chlapci najdou "neznámý" tábor. P.C. jde do tábora a objeví, že všichni spí. Poberou všechny koně a vracejí se domů. Přitom si chlapci uvědomili, že koně z "neznámého" tábora jistě patří vraním válečníkům, které hledali. Po návratu se ihned sešla rada. P.C. byl zvolen za mluvčího celé skupiny chlapců. Před náčelníkem řekl toto: "Nyní jsme muži a včera večer jsme to prokázali. Zjistili jsme, že zkušení válečníci spí zdravě! Možná by potřebovali mladé vlky ke střežení jejich tábora! Cheyeni by jim mohli vzít koně stejně snadno jako jsme to udělali my! Jsme hrdí, že jsme to dokázali. Nyní čekáme na vaše potrestání." Náčelník rozhodl, že se chlapci nějaký čas nesmějí volně pohybovat a po dobu trestu museli pomáhat ženám. Jeden z chlapců se zúčastnil několika dalších war party jako mladý vlk k "hlídání koní." Ten chlapec se vždy vrátil hladový, unavený, ale o hodně moudřejší. Navzdory některým ranným útrapám si P.C. udržoval pozitivní a aktivní postoj. Dobře vypadal a byl oblíbený mezi jeho lidmi. Obvykle byl vůdcem svých vrstevníků. Kromě toho byl vítaným hostem v jakémkoliv příbytku. ------------------------ Plenty Coups byl významným vraním náčelníkem. Narodil se před více než 150 lety. Plenty Coups vykonal mnoho velkých věcí pro svůj lid, který ho nazývá také Mnoho úspěchů. Mnoho slavných bílých vůdců ho respektovalo. Plenty Coups byl zvláště nápomocný ve snaze Vraních lidí přizpůsobit se životu v rezervacích. Silně věřil v uchovaní vraní indiánské tradice a byl žijící ukázka toho, že tyto tradice a bělošský životní styl mohly existovat současně. Mnoho lidí v době, kdy Plenty Coups žil, věřilo, že má pro tuto cestu zvláštní cit. Před mnoha lety náčelník souhlasil s odchodem z jeho domova a s tím, že jeho osobní věci mohou být vystaveny v muzeu. Miloval svůj dům a pramen vedle něho, ale chtěl s ostatními sdílet jejich životní podmínky. Jeho domov, majetek a posvátný pramen jsou nyní součástí státního parku v Montaně. Jeho osobní věci byly v muzeu umístěny v roce 1972 a dobře dokumentují osobnost Alakchia Ahoosh, ale i Vraních lidí vůbec. Proč byla pro Plenty Coupse důležitá veverka? V původních tradicích má zvíře zvláštní schopnosti a nadání. Jeden ze spousty P.C. medicínových pomocníků byla právě veverka. Veverka byla zvláštní, proto rád užíval jejích schopností k oslovení světa. Domníváme se že P.C. se narodil v roce 1848 v místě, které Absaaloga lidé nazývají "útes který nemá žádný průchod”. Toto místo je velmi pravděpodobně oblast kolem Billings, Montana, s jeho velkými pískovcovými útesy. Vrány v jejich jazyce nazývají tuto oblast BOPWAH, což znamená "místo kam se střílejí šípy". Toto jméno BOPWAH je založeno na jedné z vráních legend o posvátných místech nacházejících se zde v Pryor Gap. P.C. byl jako ostatní mladí chlapci zvyklý hodně běhat, plavat a cestovat, jak se kmen přesunoval za stády bizonů. Lov bizonů byl pro mladíky vhodným způsobem, jak se připravit na kariéru válečníka - posiloval fyzické i psychické schopnosti. Část vraních tradic, jako hazardní hry a hry se šípy, vznikla jako činnosti k zachování lovců a válečníků v dobré kondici během dlouhých zim . Původní Američané věří, že sny mají svůj význam. Dříve válečníci, než se vypravili na lov nebo do boje, šli hledat vizi P.C. měl mnoho důležitých snů, které formovaly jeho život .Jak dospíval, napadlo ho pokračovat v hledání. Proto na čtyři dny a čtyři noci odešel do velmi obtížného prostředí, ideálně na vrchol hory. Byl oblečen jen velmi málo a o samotě doufal v získání vize nebo kouzelného snu. Tento sen mu pak byl duchovní oporou a někdy přinesl něco pro blaho celého kmene. Dospělí, včetně žen o vize usilovali. P.C. jich měl mnoho. Některé získal v Crazy Mountains by Big Timber, některé v Highwood Mountains poblíž Great Falls a některé v Pryor Mountains přímo v Castle Rocks tam, kde jsou tři osamělé kopce na jih od Pryor. Původní národy také věřily, že určitá zvířata jako orli nebo medvědi mají zvláštní schopnosti. Některá poskytovala statečnost jiná chytrost. Proto o tato zvířata ve snech velice stály a nazývali je medicínoví pomocníci. Nejvíce se proto ve snech cenila zvířata která byla chytrá, statečná a dovedla se dobře bránit. P.C. často ve snech navštěvovala veverka a co mu předpověděla, také se většinou stalo.Velice si ji oblíbil proto, že raději než fyzických schopností, užívala rozumu k čelení nástrahám světa. P.C. měl mnoho různých vizí a snů, které se později v jeho životě naplnily. Jedna z vizí ukazovala obrovskou bouři, která se ze všech stran vrhla na les a pokácela všechny stromy, kromě jednoho - topolu. Na tomto stromě měla hnízdo veverka. Výklad této vize zněl, že bouře představuje vpád bělochů do indiánské země a stromy představují různé kmeny. To že byly všechny vyvráceny znamená, že kmeny budou poraženy jestliže se pokusí vzdorovat větrům změn. Topol představuje Vrány a ukazuje, že přežijí pokud budou jako topol pružní a jako veverka budou raději používat rozumu než síly ke zvládnutí velkých změn. P.C. také vize ukázaly, kde jednou bude žít. Viděl skalní hrady umístěné nad pohořím Pryor se třemi prameny kde se usadí. Z těchto tří vrcholů shlížel do údolí a usadil se u jednoho ze tří pramenů právě tak, jak jeho vize ukazovala. Toto údolí má bohatou historii. Proto zde pociťuje zvláštní atmosféru ten, kdo má smysl pro krásu. Ti z nás, kdo žijí v tomto údolí, se opravdu považují za vyvolené, neboť naše potřeby jsou dokonale uspokojované právě zde. Hory, prameny, údolí: my říkáme, že tak je to správné. Další z vizí ukazovala, že bude žít ve srubu jako běloch a nosit šaty jak běloch. Ve snu viděl starého muže v bělošských šatech. To bylo asi v roce 1850 nebo 60, dlouho předtím, než mnoho indiánů vidělo tyto věci. Výklad této vize byl, že P.C. se dožije vysokého věku a bude z něho velký vůdce svých lidí. Nicméně čekala je zásadní změna života a on byl ten, kdo je měl vést přes tento velmi obtížný přechod. Část jedné vize také zdůrazňovala to, že nikdy nebude mít žádné děti ani rodinu. Ta však je pro indiány velmi důležitá, protože jsou to lidé velmi společenští a na rodinu silně orientovaní. Výklad byl, že P.C. nikdy žádné vlastní děti mít nebude. Někteří říkají, že ač neměl vlastní děti, považoval za ně všechny lidi, zvláště všechny domorodé Američany. Sloužil jim, byl jim dobrým přítelem a velkorysým vůdcem. V další významné vizi viděl jak bizoni zmizeli z tváře země a byli nahrazeni skvrnitými bizony. To je dnešní dobytek. Vraní příběhy popisují, jak lidé překonávali velké vzdálenosti např. ve válkách nebo při lovu. Některé příběhy dokonce zaznamenávají, jak Vrány cestovali daleko na sever na Aljašku nebo daleko na jih do oblasti, kde žijí Navahové. Mnoho Vran věří, že pocházejí přímo z oblasti Pryor, kde dlouhá léta žili a jsou o tom příběhy. Nicméně válkami a lovem pokryli velké území. P.C. sám znal příběhy o válečných výpravách, které došly až tam, kde země byla celá v bílém a bylo tam tak chladno, že když člověk odplivl nebo po celodenní jízdě sestoupil z koně, na zem dopadl kus ledu. Lidé si myslí, že toto místo musí být Aljaška. Lidé si vyprávěli příběhy o stěhování z Missouri přes pláně ke Kanadě a na severu k velké řece, která je západním koncem Ameriky. Na jih k suchým zemím, kde se setkali s Navahy. Tyto příběhy jsou stále živé a vyprávějí o stěhováních silných lidí, bohů a podobně. Právě tak jako příběhy řecké. Už téměř před 200 lety začali průzkumníci a obchodníci s kožešinami pronikat do oblasti, kde Vrány žili. Také proslulí průzkumníci Lewis a Clark připluli po řece Yellowstone do této oblasti. Zatímco tábořili přes noc, Vrány je dovedně připravili o jejich koně. Lewis a Clark pokračovali ve speciálních lodích, nazvaný bizoní lodě. William Clark přišel dolů po Yellowstone při návratu z cesty, která mapovala a zkoumala průchod k západnímu pobřeží Spojených států v roce 1806. On a jeho společnost se s Vránami setkali. Ve skutečnosti Pryor Mountains, Pryor Creek a město Pryor získaly své jméno od seržanta Nathaniela Pryor z Lewisovi a Clarkovi expedice. Nathaniel Pryor měl na starosti stádo koní a když jednoho zvláštního večera sestoupil k Yellowstone, polovina jeho koní zmizela. Pokoušeli se je sledovat , ale potom si uvědomili, že by se raději měli pokusit zachránit druhou polovinu koní. Další den ráno zmizela i druhá polovina koní. Vraní válečníci byli známí svou slabostí pro ukořistěné koně a mnozí věří tomu, že to byli pravděpodobně Vrány, kdo nedbalého četaře Pryora zbavili odpovědnosti za stádo. Četař Pryor a jeho lidé si pak zhotovili bizoní lodě a pluli dolů po Yellowstone, setkat se s Williamem Clarkem a Merriweatherem Lewisem. Význam této události byl ten, že naznačila začátek nevyhnutelného pronikání ostatních kultur do indiánské země. Španělsko si nárokovalo tuto oblast z jihu a západu, a Francie ji skutečně vlastnila do té doby, než byla prodána Spojeným státům v roce 1803. Tato událost se označuje jako Louisiana Purchase. 60 let po Lewisovi a Clarkovi přišli do oblasti, kde Vrány žili, další Indiáni a běloši a začali bojovat o zemi, která Indiánům sloužila za loviště. Některé indiánské kmeny si vybraly boj zatímco jiní, jako Vrány si vybrali být nápomocni bělochům. Doba kdy se P.C. stal válečníkem a náčelníkem byla neklidná. Zahrnovala vlastně celé období velké Siouxké války. P.C. byl tehdy jedním z hlavních vůdců Vran. Konkrétně on zkomplikoval bitvu u Rosebudu jako jeden z vůdců 120 vraních válečníků, kteří sloužili jako zvědi generála Crooka. Bylo tam také přibližně 90 Shoshonských válečníků náčelníka Washakieho, kteří Crookovi pomáhali. Další Vrány vyzvídali pro generála Custera v boji na Little Bighornu. V tomto boji Crookovi síly přišly k severu ze Sheridanu do Wyomingské oblasti Rosebudu kde, na ně kombinované Siouxké, Cheyennské a Arapažské síly zaútočily.Historikové soudí že, to byli právě Vrány a Shoshoni, kdo viděl tento útok přicházet. Provedli ihned protiútok, který dovolil Crookovi a jeho 1200 mužům se připravit k obraně. Bez varování válečníků mohl být Crook poražen stejně jako Custer o osm dnů později. Boj trval celý den. Crookovi síly ustupovaly k Sheridanu spolu s Vránami a Shoshony. Indiáni pak šli zpět k jejich táboru v oblasti podél Little Bighorn a byl to generál Custer, kdo na ně zaútočil o osm dnů později. V čase kdy běloši a Indiáni spolu bojovali, mnoho indiánských kmenů bojovalo též navzájem kvůli posledním zbytkům bizoních lovišť. Vrány a další kmeny neměly dost válečníků k tomu, aby mohly tento boj vyhrát, rozhodly se tedy pomáhat bělochům, protože si myslely, že to by jim mohlo pomoci přežít. Vrány dospěly k tomuto rozhodnutí velmi brzy, spojily se s bělochy a pomáhali jim. Staly se spojenci, protože ve stejnou dobu byly ve válce s různými kmeny, například Siouxi, Cheyenny, Arapahy a Blackfeety. Ti všichni bojovali o poslední z velkých bizoních lovišť. Tato aliance dávala smysl od doby, kdy běloši přišli do této oblasti a vypukla válka. V té době začal P.C. klást velký důraz na obsah svých vizí. Věděl, že protože jsou jen nepočetný kmen, musí se připojit k silnějšímu, aby přežili. Bylo mnoho dalších rozumných důvodů proč pomáhat bělochům. Více a více bělochů přicházelo z východu a zakládali armádní pevnosti. V roce 1860 to byly Fort Phil Kearney ve Wyomingu a Fort Smith na Bighorn River k ochraně Bozeman Trailu. V roce 1877 byla postavena Fort Custer v soutoku Little Bighorn a Bighorn Rivers v Hardinské oblasti. Tato pevnost vznikla na místě Custerova bojiště a existovala po 20 let do té doby, než byla v roce1903 rozebrána. P.C. byl asi 55-letý, když se stal hlavním náčelníkem tří skupin Vran. Všechny tři skupiny, nazývané: River Crow, Mountain Crow a Kicked In The Bellies, měli své náčelníky, ale protože žily v různých oblastech, potřebovali jednoho náčelníka, který bude mluvit za všechny. P.C. převzal tuto funkci v roce 1903 po smrti Pretty Eagla, který ji zastával před ním. V tomto období skupiny jednaly s vládou a s armádou. Bylo nezbytné mít jednu osobu, na kterou by se dalo pohlížet jako na hlavního náčelníka všech skupin. A P.C. byl jedním z těch vzácných jednotlivců, které byly všechny tři skupiny ochotné akceptovat. Právě tak jako v libovolném politickém systému existují různé druhy stran, tak zde fungovaly tyto tři skupiny, které různě vznikaly a rozvíjely se. Stěhovaly se, opouštěly určité skupiny z různých důvodů a mísily se s různými kmeny. River Crow vymřeli v roce 1600 a těch několik přeživších se odstěhovalo k Mountain Crow, kteří obývali tuto oblast. Původní River Crow žili na jih od obou Dakot. Když došlo k rozdělení kmene, část zůstala u Missouri a my nyní víme, že měli vesnici blízko Glendive v Montaně, postavenou z adobe. Odcházející poznali, že pro stěhování budou vhodnější týpí. Kopnutí do břicha byli jediní, kteří byli zvyklí na bělošskou společnost a náboženství. Usazovali se podél řeky, obchodovali se zbožím a prodávali palivové dřevo pro parníky. Byli považováni za nejneutrálnější kmen, protože se modernizovali zatímco ostatní si ponechávali jejich tradiční cesty. Když byla ustanovena jednotná rezervace pro všechny, stali se všichni Mountain Crow. Ale ještě dnes můžete slyšet lidi jak se škádlí, že jsou River nebo Mountain Crow. Spojené státy začaly respektovat náčelníka P.C. jako vůdce. Na první návštěvě Washingtonu D.C. byl v roce1879 jako účastník delegace podepisující smlouvu. Potom navštívil Washington D.C. ještě při 10 nebo 12 příležitostech. Chodil na mnoho různých přehlídek a shromáždění, kde reprezentoval indiány. V roce 1905 Spojené Státy pocítily, že by měl mít svou vlastní vlajku a udělily mu vlajku, kterou užíval po mnoho let při různých ceremoniích kterých se účastnil. P.C. vládním úředníkům prozradil, které věci byly pro jeho politiku nejdůležitější a oni mu ji podle toho nechali zhotovit. Na vlajce bylo 13 hvězd, zobrazující původních 13 klanů Vran a také veverka a orel, dva zvířecí ochranní duchové P.C. Vlajka je registrována a uznávána jako jeden z artefaktů P.C. podobě jako jeho dýmka, čelenka s peřím a jeho coups stick. Můj otec je jeden z posledních kdo opatroval původní vlajku. Pak byla zapůjčena Smithsonian institutu ve Washingtonu D.C., kde ji může vidět mnohem více lidí, než kdyby zůstala u nás. Jen někdy si ji vyzvedáváme ke zvláštním příležitostem. Slavní vojevůdci celého světa znali náčelníka P.C. a uznávali ho jako velkého náčelníka jeho lidí a respektovali jej pro to, jak spolupracoval s ostatními vůdci během tohoto času. Byl známý též jako velký státník a obratný vyjednavač. Měl schopnosti a duchovní vedení, které mu umožňovalo velmi účinně vyjednávat s vůdci světa během jeho života. Muzeum v Pryor vlastní dopisy, fotografie a dokumenty pocházející od čtyř různých prezidentů, kteří se obracejí k P.C. Spojenečtí velitelé NATO v první světové válce uznávali náčelníka jako rovnocenného velitele i jako přítele. Tito důležití vůdcové generál Ferdinand Foch z Francie, generál Diaz z Itálie, generál Pershing z Velké Británie a generál Harbord ze Spojených států, byli hlavními veliteli spojeneckých vojsk během první světové války, stejně tak jako P.C. Během první světové války bojovalo mnoho domorodých Američanů za Spojené státy. Spojené státní vlády pak vytvořily památník všem vojákům kteří bojovali v této i dalších válkách. P.C. byl pozván k ceremonii u hrobu neznámého vojáka, aby zde přednesl řeč a reprezentoval indiánské vojáky. Jako jeden z jeho největších úspěchů se hodnotí to, že P.C. zastupoval všechny severoamerické indiánské kmeny během počáteční ceremonie u hrobu neznámého vojáka na arlingtonském národním hřbitově v roce 1921. Když sledoval obřad, pocítil touhu promluvit a ve své řeči navrhl, že neznámý voják by mohl být indián, přestože domorodí Američané nebyli do té doby považováni za občany této země. Jejich válečnické spolky dosud fungovaly takže to pro ně bylo samozřejmé bojovat v armádě Spojených států. Mnoho Indiánů ve válce vykonalo velké věci pro tuto zemi. Nemnoha lidem, včetně prezidenta Hardinga a P.C., se dostalo cti, promluvit při zahajovací ceremonii. Projev P.C. udělal obrovský dojem a ukázal jakým vlivným je člověkem. Byl to typ vůdce a diplomata který chtěl nejen prezentovat bělocha jeho lidem, ale také prezentovat indiánské dominantní společnosti. Muzeum v Pryor vlastní repliku čelenky kterou P.C. položil na arlingtonském národním hřbitově kde reprezentoval všechny severoamerické indické kmeny. P.C. se na svých cestách setkal s mnoha různými lidmi. Někteří byli velmi slavní, jako například Buffolo Bill nebo monacký princ. V roce 1913 Buffalo Bill Cody hostil panujícího prince Alberta 1. z Monaka a pozval P.C. k účasti na ceremoniích a kulturních aktivitách. Princ daroval P.C. pušku. Vrány, stejně jako další kmeny, byli umístěny v rezervacích, aby uvolnily místo velkému množství lidí přicházejících z Východu. Bylo pro ně velmi těžké měnit zvyky a cesty. Faktem je, že rezervace jim zdaleka neposkytovala tolik místa k životu jako tradiční rodové území. Z asi 38 milionů akrů v roce 1851 se území zmenšilo na přibližně 2,5 milionu akrů dnes. Je ale velký rozdíl v tom, jak se žilo v ranně rezervačním období a v tom, jak tradiční kultura žije v současnosti. Dozajista lidem ve změně velmi pomohli jejich velcí náčelníci jako Sits In The Middle Of The Land, Pretty Eagle, Medicine Crow a Plenty Coups. Za časů P.C. byla Crow Agency přibližně 70 mil na východ od města Pryor. Ale Vrány se rozhodli, že potřebují středisko obchodu blíže Pryor. Proto vytvořily sub-agency na místě, kde se dnes rozkládá město Pryor a kolem níž vlastně město vzniklo. Když přišla k P.C. v jeho vizích veverka, ukázala mu, že on a jeho lidé musí používat mysli a ne fyzické síly k tomu, aby přežili. P.C. se domníval, že to znamená, aby se Vrány vzdělávaly ve školách. Jeden z jeho velkých výroků zní: "Vzdělání je vaše největší zbraň. Se vzděláním se bělochům rovnáte, bez něho jste jejich obětí a zůstanete celý život. Studovat, učit se pomáhat jeden druhému. Připomínejte si, že v zahálce a snech je jen utrpení a chudoba, ale práce přinese respekt a nezávislost." P.C. povzbuzoval Vrány v návštěvách bělošských škol a zdůrazňoval jim, že se musí vzdělávat k zařazení do této nové společnosti tak, aby mohli chránit své vlastní zájmy. "Bez vzdělání," řekl P.C.,"Vrány nemohou přežít a dokonce můžou ztratit i svůj jazyk a tradice." P.C. byl své vizi velmi oddán a lidi vedl zejména příkladem. Tlačil na vládu a různé náboženské skupiny, které působily v rezervaci, aby budovaly školy pro jeho lidi. Nejrannější škola vznikla z internátní školy náboženské, pak vznikla veřejná škola a nakonec se došlo až k současnému školnímu systému v rezervaci. Jedno z prvních náboženství, které do rezervace přišlo, bylo katolické náboženství. Katolíci pomáhali budovat školy a uváděli vraní děti do základů bělošské vzdělanosti. Zdá se, že první školy v rezervaci vedli Jesuiti. Misie byla postavena v St. Xavier, třicet mil na jih od Hardinu v roce 1887. Zdá se, že děti nezřídka utíkaly ze školy ke svým rodinám. Záznamy z obou misí v Pryor a St. Xavier vypovídají o některých rodinách, které nebyly přesvědčeny o tom, že taková škola je přesně to, co jejich děti potřebují. Ale P.C. chtěl, aby celý jeho národ byl vzdělaný. Proto několikrát žádal, aby škola byla postavena přímo v Pryor. Škola v Pryor byla postavena v roce 1891 také za přispění Jesuitů. Prvními učiteli byli vraní lidé. Jesuité museli toto několikrát obhajovat před správcem rezervace. Tito učitelé sice nebyli nijak vyškoleni, ale byli mnohem akceptovatelnější neboť samozřejmě ovládali vraní jazyk. Obě školy byly zpočátku několikrát uzavřeny a opět otevřeny. Jesuité zaznamenávali příběhy sdělované žákům učiteli a později byly předány jejich dětem a vnoučatům. Tyto příběhy zůstanou s vraním lidem. Obě školy jsou stále ještě v provozu v obou lokalitách. Jsou spravovány katolickou církví a navštěvovány většinou dětí v oblasti. Vrány oblast Pryor znaly dlouho před tím než toto jméno dostala jako Arrowhead Mountains. Oblast známou dnes jako Pryor Creek nazývaly Arrow Creek nebo Horse Creek. Nachází se zde mnoho posvátných míst jako:Medicine Rock, Arrow Rock, Castle Rocks, Little People's Cave, Baby Place a také je zde mnoho starých bojišť. Proto, bylo logické, že Native American comunity bylo stanovené zde. Oblast Pryor byla shromažďovacím místem pro indiány po tisíce let. Je zde i archeologický důkaz, že na tomto místě žili lidé už před 11 000 lety. Pryor údolí bylo obrovským shromažďovacím místem, zejména pro Vrány, od dob prehistorických až do dnes. Fotografie stovek lidí seskupených u domu P.C. nebo v parku a konající různé obřady to dokazuje. Veverka tiše poslouchá, co se děje kolem ní, a učí se od ostatních, co je nejlepší dělat a co by byl omyl. P.C. byl jako veverka. Poslouchal, učil se a převáděl tyto poznatky na své lidi. Tak se mu podařilo vyvarovat se chyb které dělali ostatní. P.C. napodoboval veverku v její tichosti, uctivosti a nezasahoval do záležitostí druhých. Místo toho pozoroval co se kolem něho děje. Někteří lidé říkají, že P.C. neuměl angličtinu, ale je hodně důkazů o tom, že rozuměl o hodně více než přiznával. Určitě se uměl podepsat a ovládal nějaká slova i v psané formě. Možná P.C. žil jako veverka, pouze zůstával zticha a pozoroval. Pak věděl, co má dělat, aby měl úspěch. I své lidi k této činnosti vychovával. P.C. strávil v teepee mnoho let života. Měl tento způsob bydlení rád, považoval ho za nejlepší možný a bydlel v něm dokonce i potom, když mu vláda postavila srub.Teprve když byl velmi starý, začal bydlet i v domě. P.C. vyrůstal v tradiční vraní společnosti, která byla nomádskými lovci bizonů, a tak byl zvyklý žít v teepee tak jako Vrány žily po tisíc let. Když vláda rozhodla, že indiány přestěhuje do rezervací, zároveň rozhodla o tom, že náčelníci by měli žít v domech, aby šli příkladem svým lidem. Vláda postavila P.C. dům, ale on ještě dlouho potom žil v teepee, dokud se mu nezhoršilo zdraví, a to ho donutilo bydlet v domě. Někteří lidé říkají, že většina vaření se odbývala v domě, ale přenocovat chodil do teepee. Místnosti v domě udržoval dobře zařízené, protože často přijímal důležité návštěvy. Hosté se často zdrželi i několik dní, pokud byly cesty v takovém stavu, že je nebylo možno použít. Jedna z místností byla stále připravena pro místního katolického kněze, který často oblastí projížděl. Mnoho lidí se domnívá, že v domě P.C. přenocovali i členové vlády a jiné důležité osobnosti, ačkoli žádná dokumentace o tom není k dispozici. Ale Vrány věří, že bude brzy objevena. Dříve než náčelník zemřel, vzdal se svého domu, aby tam mohl vzniknout národní park, a tak se ostatní lidé dozvěděli o Vránách. Dnes může kdokoli jeho dům, muzeum a posvátný pramen navštívit. V domě se dají vysledovat jeho dvě původní části, které dnes splývají s ostatní zástavbou. Původní části, nalezené uprostřed stavby, byly postaveny v roce 1884. Vláda postavila tento srub speciálně pro P.C., zrovna tak, jako měli své domy Medicine Crow, Pretty Eagle apod. Část domu směrem na jih byla dostavěna k původní stavbě asi v roce 1890 a přístavba severní v roce 1903. Toto datum je považováno za přesné, protože severní část obsahuje materiál z pevnosti Custer, která byla rozebrána v tomto roce. Cihly v krbu jsou také z pevnosti Custer. V současné době je P.C. dům ve výborném stavu. Nedávno byl opraven zvenku, nyní se opravuje uvnitř. V roce 1993 park dokončil zpevnění exteriéru stavby. Přibližně $122,000 bylo investováno do stabilizace, náhrady klád které shnily, nalakování, nové střechy a vyspárování celé stavby. P.C. v roce 1928 po jednání s poradcem souhlasil s tím, že zanechá svůj domov jako národní park. Tento nápad dostal při návštěvě Mount Vernon, domova George Washingtona. Řekl, že ten den kdy Mount Vernon navštívil, ho ohromil respekt návštěvníků k tomuto místu a vliv tohoto místa na hloubku myšlenek. Při motlitbě si slíbil, že se o něco podobného časem také pokusí a zanechá po sobě kousek místa, který by lidem ukázal cestu k jeho národu. Doufal, že lidé, kteří jeho domov navštíví, budou přemýšlet o střetu dvou různých kultur a potížích z toho plynoucích. Z tohoto důvodu rovněž souhlasil s umístěním jeho majetku v muzeu. Aby se lidé dozvěděli o příběhu Vraního národa. V roce 1928 vláda zastoupená generálem Harbordem vyhlásila jeho domov za přírodní park. Když v roce 1932 náčelník P.C. zemřel (indiáni v souladu se svou tradicí říkali, že odešel žít na druhou stranu tábora), jeho domov byl upraven v park, který reprezentuje kulturní porozumění a most mezi různými kulturami. Patří k vraní tradici, že v teepee je část místa vyhrazena jako čestné místo. Toto místo bylo vzadu v teepee. V P.C. domě toto místo nahrazoval zvláštní pokoj nacházející se v patře. Tato místnost obsahovala fotografie, medicínové vaky a mnoho jiných věcí, nějak spjatých s jeho spiritualitou. Použitím fotografií se muzeum pokouší oživit zdi pokryté vybledlou tapetou, ale jinak se snaží aby ostatní věci byly umístěny tak, jako za života P.C. Část položek zahrnuje fotografie proslulých lidí jako generála Harborda a prezidenta Theodora Roosevelta společně s P.C. Jsou zde také nashromážděny medicinové vaky, právě tak jako stužky a odměny a další objekty. Mnoho lidí se ptá na některé z těchto položek, jako např. na fotografii trpaslíka a albína. Tito zvláštní lidé byli pravděpodobně členy kočovných cirkusů, se kterými se P.C. setkal na svých cestách po Spojených státech. Vrány věří v existenci malých lidí, kteří jsou pevnou součástí jejich duchovního světa a stojí mezi nimi a Ak-badt-adia. P.C. si zřejmě myslel, že běloši jsou požehnaným národem, když mezi nimi tito malí lidé žijí. Fotografie albína může odkazovat na domorodou víru v to, že tito neobvyklí lidé mají zvláštní dar a vlastní mimořádnou znalost duchovního světa. Lidé s různými handicapy nebo poškozeními byli považováni za obdařené. A tak to pravděpodobně P.C. cítil. Jsou zde také fotografie členů vlády a Buffalo Billa Codyho, právě tak jako obrázky jeho samotného v různých delegacích a během návštěv Washingtonu D.C. Kdyby muzeum mělo vystavit všechny fotografie, zaplnilo by jimi všechny čtyři zdi. P.C. měl mnoho věcí, které považoval buď za posvátné nebo velmi důležité. Mnoho různých skupin se spojilo k péči o tento dům a k výstavbě muzea pro jeho věci. Pokoušejí se učit z věcí, které zde objeví a učí to i další lidi. V jedné z jeho řečí zaznělo, že chce, aby jeho domov "...byl místem setkávání pro všechny kultury, kde se budou učit jak žít a pracovat společně a harmonicky." Jeho chování během života ukazuje, že tomuto cíli podřídil vše a neomylně k němu směřoval. Po jeho smrti skupiny jako Kiwanis klub Billings provozovaly dům jako veřejné zařízení. To bylo v průběhu 40. a 50. let. Pak se stal Montanským státním parkem a od roku 1965 je spravován jako historické kulturní zařízení státu Montana. V posledních letech se zformovala skupina nazvaná The Friends of Chief Plenty Coups Association, která věří v jeho odkaz a neuvěřitelnou hodnotu zařízení, která může úspěšně pokračovat v rozvíjení se. Konají se zde různé akce pro lidi, kteří cítí, že toto místo je míněno být mostem mezi kulturami a hájí zájmy míru a porozumění mezi všemi lidmi. Nynější muzeum bylo postaveno v roce 1972 a nahradilo muzeum které fungovalo v jižní místnosti náčelníkova domu přibližně 15-20 let za éry Billings Kiwanis Clubu. Mnoho artefaktů, které P.C. zanechal, jsou vystaveny a některé odpočívají v trezoru. Exposice využívá jak originály, tak kopie. Kopie jsou užívány v případě, kdy původní artefakty jsou příliš choulostivé pro vystavování. Každým rokem Vrány pořádají oslavy na památku P.C.a udržují tradice živé. Lidé se tu shromáždí k táboření, navštěvují přátele a příbuzné, poslouchají hudbu, sledují tanečníky nebo rodeo. Friends of Chief Plenty Coups Association jsou skupinou, která pořádá Day of Honor na památku Chief Plenty Coups. Tato událost, konající se kolem Svátku práce o víkendu, je přístupná každému a v jejím rámci se představí místní střední škola a její studenti, konají se modlitby nebo tance. V minulosti zde vystupovali jako řečníci lidé kteří se s P.C. osobně setkali, jako spisovatelé a starší lidé a vyprávěli o setkáních s ním. Také se slaví bizoní svátek. Dobrovolníci ze společenství se starají o to, aby byl zdarma nasycen každý, kdo se svátku účastní. Společenství hodlá rozšiřovat svoji činnost, aby v budoucnu mohlo vystupovat ještě více tanečníků, bubeníků, řečníků a státních zástupců. Crow Fair se koná každoročně, vždy třetí víkend v srpnu a trvá 4-7 dní. Lidé z celé země se sejdou na tomto Crow Fair, který je také nazýván "Teepee Kapitol světa." ------------------------ Mladí chlapci honili motýly a tiskli jejich křídla na svá srdce, prosíce je o jejich rychlost a obratnost, kteréžto vlastnosti byli nezbytné v lovu a válce. Chlapci se také plácali bobřími ocasy v naději na získání lepších plovacích dovedností. Grizzlyho Vrány považují za chladnokrevného a vždy připraveného k boji. Proto válečníci jedli srdce grizzlyho aby získali jeho sílu, sebejistotu a sebeovládání. Veverka řekla P.C. že je sice slabá tělesně, ale zato vyniká chytrostí. Ráda se učí, je dobrým posluchačem, má ostrý sluch, hledí si svého a učí se z úspěchů i neúspěchů ostatních. Muž, který přežil uštknutí hadem, získá hadí podporu a může se stát léčitelem používajícím hadí jed. P.C. se narodil v roce 1848, ve stejném roce, kdy bylo objeveno zlato v Kalifornii. V roce 1849 zlatá horečka přivedla mnoho bílých lidí do vraní země, zejména na jihu kde Oregonskou cestou, neboli The Great Medicine Road, procházeli zlatokopové. Po skončení občanské války počet bílých osadníků v oblasti vzrůstal. Indiáni byli rozčarováni pronikáním ne-Indiánů, právě tak jako ničením lovné zvěře a ptactva a lesů. Tak kromě bojů s bílými útočníky, indiánské kmeny také bojovaly navzájem nejčastěji o území. Jako většina ostatních mladých mužů i P.C. byl válečníkem s mnoha přiznanými coupy. 4 činy byly potřeba k tomu aby se člověk mohl stát náčelníkem: udeřit protivníka v boji, sebrat mu zbraň v boji, ukrást koně přivázaného uvnitř nepřátelského tábora, a vést úspěšnou válečnou výpravu. P.C. vykonal všechny činy mnohokrát, a stal se náčelníkem ve věku 26 let. Mezi léty 1870 a 1900, Vrány odešly do rezervace a byly přinuceny značně změnit styl života. Za těchto těžkých časů se P.C. projevil jako "reservation leader" ve věku 40 - 50 let. V roce 1879 byl P.C. pozván spolu s dalšími pěti Vranami k cestě do Washingtonu D.C. Prezident Rutherford B. Hayes je žádal, aby se celý kmen přestěhoval do nové rezervace v Severní Dakotě, ale P.C. odmítl s tím, že je pro ně nutné zůstat ve své vlasti. Toto odmítnutí bylo podmíněno jeho dřívější vizí o veverce. P.C. se během celého života setkával s prezidenty, svědčil před Kongresem a vždy se pokoušet bránit vraní způsob života proti novým hrozbám. Také si často dopisoval s členy vlády, právě tak, jako s vůdci dalších kmenů a podnikateli ze Spojených států. Když v roce1932 ve věku 84 let P.C. zemřel, byl známý a respektovaný na obou stranách Atlantského oceánu.
|