právě se nacházíte v části o Šajenech sekce Kmeny  na webu indiancorral.cz

„Redaktorem této části je Mo?kohtávenotáxehe

     

Šajenské ženské mokasíny z muzea Gilcrease

 

Tyto mokasíny pocházejí ze sbírky jižních Plání z muzea Gilcrease v Tulse v Oklahomě. Tyto mokasíny označil jako ženské již Tyron Stewart ve svém článku v American Indian Crafts and Culture z roku 1970.

     Nejprve si něco řekneme o korálkové výšivce vyobrazeného páru. Korálky jsou velmi malé. je to směs č25 – italských a č. 16 – sekaných v tradičních šajenských barvách. Prvky vzoru jsou vypracované v tmavě modré, červených korneliánech, světle tyrkysově modré, starorůžové a mátově zelené, to vše na křídově bílém pozadí. Strukturálně je tento pár v klasickém šajenském provedení: skvěle soustředěný vzorek, celkem sedmkrát, od špičky dále po obvodu. Vyšitá nárt mokasíny a rozparek nad patou, v horní části patového švu. Vzor na nártu i po obvodu mokasíny vykazují charakteristické rysy, které mi pomohly určit tyto mokasíny jako ženské. Jednoduchý vzorek po obvodu – trojúhelníky a čtverec – je velmi starý vzor. Věřím, že pochází z velmi rozšířeného vzoru používaného na pásech ženských šatů a to z tmavých čtverců s řadami malých trojúhelníků po dvou stranách čtverce. Podobné vzory se objevují již na náčrtcích nadporučíka W. Alberta z roku 1845, který během Fremontovy výpravy kreslil v Bentově pevnosti dvě šajenské ženy, (Soví ženu manželku Williama Benta, která rok na to zemřela při porodu svého čtvrtého dítěte; a ženu Chodí rychle), v tradičních kožených šatech. Hlavním znakem těchto vzorů je středově orientovaná osa, umístěná horizontálně k zemi. A to je to, podle čeho se řídím při určování ženských prvků. Povšimněte si, že nejdelší středová osa těchto prvků v obvodovém pruhu je opravdu horizontálně k zemi a to potvrzuje mou domněnku. Prozkoumal jsem to málo z fotografií šajenských žen a jejich mokasínů a shledal jsem, že mé domněnky se staly měřítkem pro určování tvorby tohoto národa. Ve sbírce Western History v Denverské veřejné knihovně, je fotografie č. #F31136 na které je žena Severních Šajenů (Mss. Big Elk) a fotografie č. #F9825 se sestrami z Jižních Šajenů. Na obou fotografiích mají ženy na sobě tradiční dobové šaty a mojí domněnku jen potvrzují. Výsledek, kterému věřím že je pravdivý, je: mužské prvky vzoru na mokasínech by měly být orientované svisle k zemi. Jako vzorek mužských mokasínů bych použil pár od Dicka Conna z roku 1890, které mají typický trojúhelníkový motiv. Tento prvek se vyskytuje většinou na mužských mokasínech, nohavicových pásech, válečných čapkách a čelenkách. Při praktickém studiu původních Američanů jsem se, ale naučil nikdy neříkat vždy, neboť každé pravidlo má své výjimky. Ale věřím, že existuje dostatečné množství důkazů  literatuře, které podpírají toto tvrzení.

                Drobné prvky vzoru na nártu spadají pod jinou charakteristiku ženských mokasínů. Jim Cooley provedl analýzu ženského mokasínového vzoru, ve kterém naznačuje, že kruhový vzor na nártech (poslední steh má trojúhelníkový vzor) představoval snad šajenský táborový kruh. Nemohu přesně říci co tyto vyšívané vzory představují, ale tento vzor vidím jako dominantní. V několika článcích Jim Cooley v časopise Moccasin Track, kde rozebírá několik mokasínů z jižních Plání, plně tyto mé teorie potvrzuje. Stejně tak v Stewarově díle Cheyenne Moccasins, 1 díl na straně 15 určuje ty samé mokasíny jako Jim Cooley a také je určuje jako ženské. Já jen mohu souhlasit.

                Doufám, že tento podrobný výzkum vám pomůže ve vašich vlastních rozborech ženských i mužských mokasínů.

 

Podle článku Mike Kostelnika z časopisu Whispering Wind ročník 29 č. 2 z roku 1998, který přeložili Marián Sršeň a Dana Rainerová zpracoval pro internetové strany Indian Corralu Mo?kohtávenótaxe