právě se nacházíte v části o Šajenech sekce Kmeny na webu indiancorral.cz |
|||
„Redaktorem této části je Mo?kohtávenotáxehe“ |
|||
OpačníciOpačnictví je osobitým fenoménem mnoha severoamerických indiánských kultur. Pojmenování pro "opačníky" (angl. "contraries") se zakládá na jejich zvláštním chování, které se mohlo jevit jako šaškovské, potřeštěné a postavené na hlavu. V. F. Ray dochází ve své studii o opačnictví k závěru, že ohniskem tohoto jevu jsou algonkinské skupiny oblasti Velkých kanadských jezer a ze všech skupin, u nichž se opačnictví vyskytuje, propracovali tuto instituci nejvíce Šajeni (Schlesier 1 987: 66).Šajenští opačníci, hohnóhkao?o, byli s největší pravděpodobností šamany orientovanými na boj a hráli v dějinách Šajenů, neustále ohrožovaných přesilou nepřátel, důležitou roli. Během posledních staletí jejich poslání bránit kmen převzaly válečnické společnosti. Přestože se ještě v 19. století objevují zmínky o jejich válečnických kouscích, byla už tato tradice na ústupu a Grinnell (1972,II: 79) píše, že se v kmeni vyskytovali konstantně pouze dva nebo tři. Dnes se s nimi nesetkáme vůbec.Muži, kteří byli k tomuto druhu šamanství vyvoleni, měli vidění o Hromu, jednom z mocných antropomorfních duchů sídlícím v tzv. "prostředním prostoru," sétovo?ome, což je druhá nejvyšší vrstva šajenského vesmíru. Zde se odehrává většina meteorologických jevů, které mají dopad na lidi. Duchové tohoto prostoru mají tudíž velký vliv na lidské životy a Hrom bývá dobrodincem a zachráncem šajenských hrdinů v mnoha posvátných příbězích.
Každý opačník opatroval tzv. "opačnické kopí." Schlesier (1987: 70) píše, že do něj dokázal přivolat sílu blesku a vyslat ji na dálku. Opačnické kopí mělo zřejmě za starých dob podobu hákového kopí a později ho nahradil dlouhý reflexní luk s hrotem kopí na jednom konci. Opačnické kopí bylo posvátným a šamanským předmětem, vztahovala se proto na něj mnohá tabu a opačník, jeho opatrovník, s ním musel zacházet s úctou a řídit se složitými rituály a pravidly chování. Kopí se nikdo kromě opačníka nesměl dotknout. Pokud se tak stalo, musel být takový člověk rituálně očištěn. Týká se to i koní a psů, proto nesměl do opačníkova týpí vkročit žádný pes. Posvátnému kopí bylo vyhrazeno místo v zadní části týpí. Nikdo nesměl procházet mezi kopím a ohništěm. Když si opačník podával kopí z levé ruky do pravé, musel tak učinit za zády. Opačník většinou používal červeně pomalovaný oděv a také jeho týpí bylo červené. Opačník by se neměl ženit a očekávalo se, že se bude stranit společnosti. Jedl a pil ze zvláštních nádob, které nesměl použít nikdo jiný. Jeho obrácené, opačnické chování se týkalo nejrůznějších stránek života. Když přišel na návštěvu, hostitel všechno odsunul a opačník se posadil na holou zem. Chtěl-li vyjádřit souhlas, odpovídal: "Ne." Když mu někdo řekl, aby jel na koni, samozřejmě šel pěšky. Když ho požádali, aby odešel, přistoupil ještě blíž. Měl-li opačník radost, tvářil se zkroušeně. Nesměl se bavit a žertovat. V mrazech pobíhal polonahý a vyhýbal se cestám. (Grinnell 1972,II: 82-85) Tím, že bylo jeho chování jakýmsi zrcadlovým odrazem běžných šajenských zvyklostí, symbolicky připomínal, jak se domnívá Schlesier (1987: 66), jednotu protikladů, důležitou myšlenku tradičního šajenského náboženství. Toto náročné poslání nebývalo celoživotní cestou, ale po několika letech opačník prodal opačnické kopí a další šamanské předměty svému nástupci, který spatřil ve snu Hrom. Potom směl založit rodinu a žít normálním životem.Opačnická společnostKromě výše zmíněných opačníků orientovaných na válčení se mezi Šajeny vyskytovala tzv. "opačnická společnost." Ta sdružovala muže i ženy, kteří se zaměřovali hlavně na léčení. Tato společnost byla pevně spojena s obřadem mAsAháome (massaum). Vždy po několika letech pořádala přijímací rituál pro nové členy. Narozdíl od prvního druhu opačníků tito šamani a šamanky projevují opačnické chování pouze v rámci svých obřadů. Podle Schlesiera (1987: 71) jsou spojeni s kosmickým ohněm a vycházejí ze stejné tradice jako šamani wabanowiwin algonkinských kmenů oblasti Velkých jezer.Také tito šamani používali opačnické kopí. Během svých zvláštních obřadů jedli žhavé uhlíky, pili vroucí polévku a procházeli bosi ohněm. Měli značné léčitelské schopnosti. Curtis (1911: 115) píše, že ještě v létě roku 1909 byl Richard Throssel v Montaně svědkem jejich vystoupení. K jejich kouskům Curtis uvádí:
PramenyCurtis, Edward S.: The Cheyenne. The North American Indian, 6. Norwood 1911. Grinnell, George B.: The Cheyenne Indians, 2 díly. University of Nebraska Press 1972. Schlesier, Karl H.: The Wolves of Heaven. Cheyenne Shamanism, Ceremonies, and Prehistoric Origin. University of Oklahoma Press 1987. _____________________________________ Roman Tadič (Mo?kOhtaveésehe)
|